ROZHOVOR: Pro Ondřeje Neumana je důležitá příprava před tréninkem

Ondřej Neuman je jedním z trenérů mládeže týmu Florbal Chodov. Na fotografii jde o muže vlevo vedle hlavního trenéra chodovských mužů Davida Podhráského. Jeden z mladých a nadějných trenérů v České republice. Rozhovor prozradil mnohé nejen na jeho osobu, ale také na florbal na Chodově.

Jak jste vy sám začínal s florbalem?

Uff, už to bude nějakých 14-15 let zpátky nejprve v zájmovém kroužku a ve škole a následně jsem byl u zrodu mládežnického florbalového týmu v klubu FLK Maják Kladno/později FBC Kladno.

Jak jste se dostal k trenéřině? Jaký je mezi tím rozdíl, hrát a trénovat?

Hned po 2 letech hraní jsem dostal příležitost v mateřském klubu jako asistent nově vznikající kategorie mladších žáků. Během půl roku jsem jí převzal jako hlavní trenér a už to jelo neuvěřitelnou spirálou. Rozdíl je samozřejmě velký. Jsou to dva jiné světy. Jako hráč řešíte často a primárně jen sám sebe a svůj výkon/přínos atd. Jako trenér či kouč máte velké možnosti, odpovědnost a celkově úplně jiný náhled na hru, sport, jednotlivce. Jak říkám, úplně jiný svět.

Jak se připravujete na trénink?

To je různorodé, záleží na mnoha aspektech. Potřebujete zohlednit kategorii, úroveň hráčů/hráček, fázi sezóny, dlouhodobý koncept klubu, sezónní plán atd. Trénink tedy v mém podání vzniká v několika fázích. Od dlouhodobého plánování až po jeho koncovou tvorbu, konkrétní cvičení atd. Jednou z nejdůležitějších věcí se pro mne stala v posledních letech zejména určitá má vlastní mentální příprava na trénink, uvědomit si všechny souvislosti, koho, jak, proč a co mám právě nyní učit, trénovat a rozvíjet. Kategorií máme opravdu hodně a každá vyžaduje něco trochu jiného.

Které týmy trénujete a jak jste s nimi zatím spokojený?

Trénuji aktuálně mnoho týmů 🙂 Jako šéftrenér mládeže tak nějak zastřešuji vše od starších žáků a žákyň níže. Jako trenér pak nejvíce času aktivně věnuji právě starším žákům. Ohledně spokojenosti jsem z těch, kteří každý den chtějí kráčet dál a mou spokojenost tak určuje vždy přítomný okamžik a dobře prováděná práce. Ale obecně jsem spokojený, svět dětského sportu dává mnoho důvodů ke spokojenosti.

Sledujete i týmy dospělých? Co se Vám například líbí na mužském a co na ženském florbale?

Samozřejmě sleduji, byť poslední 2 roky se věnuji primárně mládeži. Ale vzhledem k tomu, že jsem u obou Extraligových týmů našeho klubu působil a v klubu se pohybuji v mnoha rolích, tak samozřejmě intenzivně řešíme a sledujeme oba elitní týmy. U mužů je nádherné sledovat obrovské množství individualit, skvělé techniky a celkového spádu hry. Ženské týmy, ať si každý myslí co chce, dokáží hrát parádní florbal, byť je to prostě jiné. V mém případě doceňuji často preciznost hráček v dodržování taktiky a týmové zodpovědnosti, navíc mám rád typy hráček, které „vybočují“ z určité monotónnosti ženského florbalu tím, že se nebojí udělat něco navíc/improvizovat, zahrát kreativně i o něco riskantněji.

Máte nějaký trenérský vzor nebo cíl?

Ve sportu je určitě mnoho dobrých trenérů a koučů. Jeden vzor nemám, inspirují mně obecně lídři a úspěšní lidé z mnoha oborů, nejen ze sportu. Většinou jsou to ti, kteří mají vizi, za níž se nebojí jít s vášní a často i proti proudu „norem a průměru“.

Který je Vás oblíbený klub v extralize mužů? Především stylem hry co hraje a proč?

Tak nemohu a nechci jinak, než FLORBAL CHODOV 🙂 Objektivně nemám vyhraněné oblíbence, každý styl má něco do sebe, pro mne je zajímavá spíše celková práce klubu a i zde věřím té naší Chodovské a byť to bude možná znít zvláštně, tak dle mého názoru i Tatran Střešovice a Vítkovice odvádí dlouhodobě kvalitní práci, která má očividně smysl, logiku a vizi.

Co byste vzkázal některému z rodičů nadšenců, který by se chtěl stát trenérem?

Především to, že každá pomoc je v našem mladém sportu vítána. Současně ale dodám i to, aby si ujasnili, co je jejich hlavním motivem, proč se stát trenérem, zejména pak trenérem mládeže? Je těžké až nemožné, oddělit pohled rodiče a trenéra v jedné osobě, proto je důležitá práce v týmu lidí, pro zachování objektivity a péče o rozvoj všech jednotlivců i týmu.